Riddaren i fält
Från artikel i "Genom Hjälmvisiret" av
Jan Rosenberg, StOffThO.
Anpassad för webben av Björn Liszka.
I Regulan, Tempelherreordens tjänstereglemente,
fanns detaljerade föreskrifter för allt som berörde
Orden: dess verksamhet och organisation, före-
skrifter för upptagning av nya riddare, utrustning
och klädsel, taktik och stridsteknik m.m. De
meniga i Ordens styrkor utgjordes av Riddarna
respektive servienterna (de tjänande bröderna).
Riddarna tilläts ha en väpnare och tre hästar, ibland också
en fjärde efter Stormästarens beslut. Riddarens pansrade kroppsskydd
bestod av hjälm med ringkrage, brynja, axelskydd, strids-
handskar samt ben- och fotplåtar. Under brynjan bars en vadderad läderrock.
Pansarskyddet kompletterades av en triangelformad sköld med lätt
kurvade vertikala sidor. Riddarens huvud-
vapen var en lång lans och ett rakt, tvåeggat svärd. Därutöver
bar han en turkisk spikklubba,
en kraftig stridsdolk samt två mindre knivar för vardagsbruk. I
den personliga klädesutrustnin-
gen ingick den vita manteln, flera omgångar byxor, skjortor och vita
överklädnader, tunika,
slängkappa m.m. I trosspackningen ingick halmmadrass, filtar, persedelpåsar
samt fältflaskor
och utspisningsmateriel. Det inses lätt, vilken roll väpnaren och
reservhästarna spelade från
logistisk utgångspunkt.
Den andra gruppen meniga, servienterna, bar en svart tunika med det röda
Ordenskorset på
fram- respektive baksida, samt en svart eller brun mantel. Då deras
uppgifter i strid var be-
gränsade, inskränktes deras kroppsskydd till en enkel järnhjälm,
en ärmlös brynja samt ben-
plåtar. Servienten tilläts ha två hästar.
När under medeltiden två europeiska härar möttes i en
batalj var detta att betrakta som en ut-
veckling av duellen, i vilken två antagonister möttes, för
att med vapen i hand avgöra en tvist
som inte kunnat lösas på annat sätt. På ett slutet fält,
avgränsat av åskådarna, möttes duell-
anterna, först till häst, snart till fots när hästarna
blivit obrukbara. De stred med svärd, stack
med sina dolkar och slog varandra med pansrade nävar, till dess den ene
erkände sig be-
segrad. Men de berörda furstarna tvekade i längden att utkämpa
ett sådant riskfyllt envig:
hellre ville de ha med sina vänner och anhängare, ja, alla sina
styrkor. En omåttligt utvidgad
duell förvandlades på så sätt till ett slag, en batalj.
Stridens yttersta syfte var att mattsätta
en av kungarna, som i praktiken var den ende av högre ståndspersonerna,
som fick dödas.
Slagen blev därför ytterligt sällsynta: allt fanns ju att förlora
för de båda härförarna!
När slaget slutligen kom att äga rum, skedde det först efter
närmast rituella förberedelser:
bönsägelser, fredseder, botgörardräkt, absolution, bannlysning
av motståndarna etc. Trupp-
erna ställdes upp i tredelade formationer mittemot varandra. På
given signal startade så
striden. Upplösningen blev normalt att den ene härföraren tog
till flykten, varvid hela hans
centrala formation upplöstes, och i nästa skede hela hans här.
Då dödshotet svävade blott
över härföraren blev manspillan under en sådan europeisk
riddarbatalj försumbar. I slaget vid
Brémule i Normandie år 1119 (tiden för Tempelherreordens
grundande) mellan den franske
kungen Ludvig VI och den segrande Henrik I av England dödades blott tre
av mer än 900
stridande riddare.
Tempelherrarnas taktiska och stridstekniska grund utgjordes av de beridna
riddarnas häftiga
anfall - en kavallerichock. Riddaren höll tyglar och sköld i sin
vänstra hand medan han höll
lansen i sin högra hand, antingen hårt pressad under armen eller
svingad i en våldsam stöt. Attacken skedde i full galopp, varvid
lansen även kunde brukas som ett kastspjut. Om lansen
blev obrukbar eller tappades, drog riddaren sitt svärd. Individuell skicklighet
och personligt
mod gav riddarhären högt anseende i Östern.
De fientliga styrkornas viktigaste komponent var den beridne bågskytten.
Denne bar lätta vapen,
hade begränsat kroppsskydd samt red en snabb, väl inriden häst.
Hans främsta vapen var en
kompositbåge: en kärna av trä, insidan förstärkt
med horn, som kunde ta upp och lagra kom-
pressionskrafterna, samt senförstärkning som gav ökad elasticitet,
allt medgivande en skott-
vidd av ca. 60 m. När hundratals, kanske tusentals bågskyttar i
snabbt tempo avfyrade sina
pilar blev effekten förödande. Snabbhet, rörlighet och flexibilitet
var alltså utgångspunkten för
den saracenska taktiken:
- Man höll sig på försiktigt avstånd från Tempelherrarna
och kunde därmed välja rätt
ögonblick för attack eller reträtt.
- Skenreträtter, ofta av lång varaktighet, användes för
att splittra riddarstyrkorna.
- Anfall skedde vanligtvis i riddarnas flank eller rygg, en taktik som låg
utom
européernas erfarenhet.
- Riddarna tvingades till strid under förflyttning, för vilket de
ej var tränade.
- Saracenerna var skickliga att under ritt nyttja pil och båge från
hästryggen.
Tempelherrarnas viktigaste motåtgärd blev att ytterligare skärpa
den redan strikta disciplinen:
fiendens provokationer och lister fick under inga omständigheter leda
till oöverlagda individuella
motattacker, som bröt formationen, något som underströks i
Regulan. Behovet av skydd under
marsch ledde till att särskilda arriärgarden, bemannade av ordensriddare
sattes upp. För
spaning och flankskydd organiserades regionalt rekryterat lätt kavalleri,
de s.k. turkopolerna.
Till skillnad från slagfältets relativt oblodiga verklighet vid
de glest förekommande bataljerna mellan
europeiska riddarhärar, utkämpades striderna mot "de otrogna"
under påtagligt dödshot för såväl
riddare som andra soldater. Jag ger här några exempel på
förlustsiffror bland tempelherrar:
Hattin och Cresson (1187) 290 döda (varav flertalet avrättade som
fångar på order av Saladdin)
Darbsak (1188) 100
döda (av 120 deltagare)
La Forbie (1244) 267 döda (av 300 deltagare)
Mensura (1250) 280 döda
I beaktande av att Tempelherreordens totala styrkor i Östern i slutet
av 1100-talet bedöms ha
utgjorts av 600 riddare och 2000 servienter, är förlusterna oerhörda.
Kungariket Jerusalem
förlorade i praktiken alla sina riddare!
Att i första hand tänka på dessa förluster som förluster
i människoliv är naturligt. Men varje
död riddare representerade också en avsevärd ekonomisk investering.
Förlusterna vid La Forbie
beräknas ha motsvarat hela 10% av det franska kungarikets årsinkomst!
Det syns uppenbart, att Tempelherrarna under krigen i och kring det Heliga
Landet tvangs att
acceptera en sorts paradigmskifte. De taktiska och stridstekniska grunderna
tvangs till väsen-
tliga revideringar. De till stor del regelstyrda slagen mellan europeiska
härar, där höga riddar-
ideal respekterades och försvarades, blev istället blodiga tillställningar
med fysisk likvidering
av motståndarna som slutpunkt. Något tal om att besegrade och
tillfångatagna riddare skulle
övergå till motståndarsidan var icke aktuellt: hellre - som
vid Hattin - mötte man bödelssvärdet.
Vad jag här kortfattat sökt beskriva, är inledningen till de
efterhand alltmer gammalmodiga
riddarhärarnas försvinnande från slagfältet. Samtidigt
kvarlevde riddarkult uren ända in under
senmedeltiden med heraldiska system, höviska seder och - inte minst -
tornerspelen, där
riddarens höga status kunde bibehållas. Kvar levde - och förhoppningsvis
lever vidare - riddar-
nas hederskodex, såsom Dick Harrison formulerar det:
"Att skydda de svaga, att hålla sina löften och att
tappert invänta faran...
Alla, som i våra dagar sålunda blottlägger sitt civilkurage,
kan med gott
samvete räkna frändskap med forna dagars idealriddare"
Jan Rosenberg
StOffThO, Storsekreterare em
.